جاذبه های  خراسان شمالی

جاذبه های خراسان شمالی

شناسایی مناطق خراسان شمالی به روایت تاریخ و اقوام ، همراه با تصاویر
جاذبه های  خراسان شمالی

جاذبه های خراسان شمالی

شناسایی مناطق خراسان شمالی به روایت تاریخ و اقوام ، همراه با تصاویر

دیدنیهای خراسان شمالی -آرامگاه امامزاده زکریا شیروان


آرامگاه امامزاده زکریا در فاصله ای 85 کیلومتری شهرستان شیروان و در ارتفاع 2816 متری از سطح دریا قرار دارد و مکان زیبا و خوش اب وهوایی برای جذب توریست و زائر است.


  

تابستان هرسال به دشت زیبای گلیل ازگذشته تاکنون معتقدین به پاسداشت جشن محصول جشنی بازمانده از صدها جشن ایران زمین به همراه کشاورزان ودهقانان به نشانه جمع آوری محصول یکساله خود و شکر گذاری به درگاه روزی ده روزی رسان از آغازین روز های تابستان در تدارک و برپائی جشن محصول و زیارت زکریا(ع) و قربانی دامهای نذر شده در کوهستان و ییلاق سرسبز گلیل شیروان هستند.

زکریا پیغمبر از شمال به دشت گلول و از غرب به ارتفاعات سیوک و روستای نامانلو و از جنوب به دره بردر و همچنین از شرق نیز به ارتفاعات کوه سیوک محدود می گردد.

برای رسیدن به قله (بارگاه) تقریباً باید 100 گردنه کوچک که با سازه هایی سنگ چین، کار صعود را راحت تر می کند، پشت سر گذاشت. گویا نیاکان این مردمان، خشت روی خشت که نه، سنگ روی سنگ گذاشته اند تا فرزندان و نوادگان آن ها در ادای نذور و برگزاری مراسم، رنج کمتری را متحمل شوند؛ که اگر نبود این سازه های دست ساز پلکانی مانند، صعود به این کوه صخره ای با آن شیب تند، برای بسیاری از کهنسالان و خردسالان غیر ممکن می نمود.
سه آبراهه بزرگ و چندین آبراهه کوچک در بخش شمالی آن قراردارد.
این مکان مساحت وسیعی را در حدود 4 هکتار این محدوده را بخود اختصاص داده است و همه ساله گردشگران و زائرین زیادی به این مکان مراجعت می کنند.

در سال 1390 حدود 200 راس دام نذر شده مردم ایران در امامزاده زکریا پیغمبر(ع) شهرستان شیروان ذبح شده است.

به استناد روایات کهن و ادبیات شفاهی، در محل آرامگاه، سر بریدۀ زکریای پیغمبر(ع) دفن شده و بدن آن بزرگوار به صورت جداگانه در فاصلۀ نزدیکی از بارگاه اصلی مدفون شده است. مردم نامانلو و روستاهای اطراف و نیز عده ای از سایر نقاط شهرستان و کشور در یکی از روزهای تابستان برای انجام مراسمی کهن به سوی زیارتگاه زکریا(ع) رهسپار می­شوند و بر فراز قله و در جوار آرامگاه، مراسم شکرگزاری برای برداشت محصول خود را به جای می­آورند. در این مراسم مردم برای شکرگزاری از خوان پر نعمت و بیکران ایزدی به قربانی و نذر و نیاز می­پردازند و بدین ترتیب یکی از کهن­ترین و زیباترین رسوم ایرانی-اسلامی را به نمایش می­ گذارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد