سایت اختصاصی ایوب نبی

باطلاع کلیه دوستان می رساند سایت رسمی ایوب نبی شروع بکار نمود .علاقه مندان می توانند با کلیک بر روی

سایت ایوب نبی

از این سایت بازدید بعمل آورند

« گردشگری مذهبی » خراسان شمالی هم یک جاذبه جدی است

سویدانلوئی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری خراسان شمالی گفت : برنامه ریزی و هدفگذاری ما برای گردشگری فرهنگی و از جمله گردشگری مذهبی جدی است و در سالجاری در جلسات مشترک با مدیران کل اوقاف و امور خیریه و فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بر این موضوع تاکید کردیم.

سویدانلوئی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری خراسان شمالی گفت : برنامه ریزی و هدفگذاری ما برای گردشگری فرهنگی و از جمله گردشگری مذهبی جدی است و در سالجاری در جلسات مشترک با مدیران کل اوقاف و امور خیریه و فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بر این موضوع تاکید کردیم.

ادامه نوشته

پژوهشی در گویش تاتی شمال خراسان

پژوهشی در گویش تاتی شمال خراسان دکتر حبیب صفرزاده یکی از ضرورتهای معرفی و بررسی گویشها، وجود بسیاری از واژگان و ساختارهای کهن زبان فارسی و گاه تلفظ قدیمی و کهن واژه‌هاست که حاصل این کار، به مصحّحان و شارحان متون ادبی کمک شایان توجهی برای تصحیح و شرح این متون خواهد کرد. بسیاری از واژگان رایج در گویش تاتی که ریشه در زبان قدیم ایرانی دارد، در زبان شاعرانی چون رودکی، عطار، فردوسی، مولوی وارد شده است، از این رو بهره گیری از کاربردهای این گویش در شمال خراسان برای خوانندگان متون ادبی راهگشاست. اگر خواننده یا شارح متنی با این کاربردها آشنا نباشد ممکن است به اشتباه افتد و تفسیر و توجیه دیگری ارائه کند. به عنوان مثال در بیت زیر از منطق الطیر عطار: رفت سوی آسیا و خوش بخفت چون بخفت آن مرد، حالی خر برفت (منطق الطیر، 1379: بیت 2795) آمده است: قافیه بیت دارای عیب «اقوا» است. در حالی که قافیه دراین بیت همچون بیت زیر از منطق الطیر بدون اشکال است: زانکه ترسیدم که چون شد سیم جفت راهزن گردد فرو نتوان گرفت (همان: بیت 2136) چرا که در گویش عطار «برَفت» به صورت « برُفت » تلفظ می‌شده است. قافیه کردن (گفت / گرُفت) در این ابیات بسیار طبیعی و موسیقی آن کامل است. دراین بارُه شفیعی کدکنی می‌گوید اگر می‌بینیم که شاعر در پی خفت، رفت را قافیه می‌کند از آنجا که ما با ملاک قرار دادن تلفظ عصر خودمان شعرا را می‌خوانیم و می‌بینیم او را محکوم می‌کنیم که چرا خفت و رفت را قافیه کرده است. هنوز در گویش کدکن مصدر گرفتن و اشتقاقات آن به صورت گروفتن صرف می‌شود و در نیشابور و فردوس نیز هنوز تلفظ گروفت رایج است (از سخنان آقای حسن نظریان و آقای حاجتی). در گویش تاتی شمال خراسان نیز در مناطق دربند، کرف و جربت از توابع جاجرم با تلفظ «گُرُفت»، به صورت «گروفت» و «گُرو» رایج است. همچنین است قافیه شدن «بَرَفت» و «گُرفت» در بیت زیر از شاهنامه فردوسی: چون بنشنید گشتاسب غمگین برفت ره ساربانان قیصر گرفت (شاهنامه فردوسی، تصحیح حمیدیان، 1374: 122) نیز قافیه این بیت در هفت پیکر: هر کسی راه خوابگاهی رفت چون به هنگام خوابش آمدخفت (هفت پیکر زنجانی، 1374: 310)

ادامه نوشته

پيشينه لرزه خيزی منطقه خراسان شمالی


-پيشينه لرزه خيزی منطقه خراسان شمالی
بررسی لرزه خیزی گستره 1 درجه در 1 درجه کانون زمین لرزه نشان می دهد که حدود 299رویداد لرزه ای در سده گذشته در منطقه رخ داده است (شکل3)،که 28 مورد از آنها دارای بزرگای 5 و بیشتر از 5 است(جدول2). این آمار نشان دهنده لرزه خیزی بالا در منطقه خراسان شمالی و گستره کپه داغ می باشد. بزرگترین این زمین لرزه ها زمین لرزه 11اردیبهشت 1308 هجری شمسی (1 مه 1929 میلادی)40کیلومتری شمال باختری شیروان معروف به زمین لرزه کپه داغ با بزرگای3/7در مقیاس امواج سطحی(MS) است.

ادامه نوشته

نقشه سایت ایوب نبی

نقشه سایت ایوب نبی در فاز اول پروژه مقدار 20هکتار در دوقسمت طراحی گردیده است

با توجه به تنوع گردشگران داخلی و خارجی نیاز به مکان های متنوع در سایت پلان ایوب نبی از ضرورات بود که این امر توسط مشاور به نحو عالی در نظر گرفته شده است . جهت  دیدن نقشه فاز اول به ادامه مطلب توجه فرمایید

ادامه نوشته

در باره منطقه نمونه گردشگری ایوب نبی

 

 اقلیم : آب و هوای کوهستانی و سرد  

زمین ­شناسی

از نظر زمین شناسی منطقه ایوب دارای ترکیبات معدنی گوگردی (سولفوردار)است که  بعد از فعل و انفعالات شیمیایی و آزادسازی انرژی گرمایی سبب گرم شدنآب عبوری از آن محدوده می شود.

ادامه نوشته

خواص آب گرم ایوب نبی

آب گرم ایوب ایوب در ارتفاع 2850متری ازسطح دریا واقع شده ودر رديف آبهاي «كلروبيكربناته كلسيك» و منیزین گازدار گوگردی گرم است و سيليس فراوان دارد. استحمام در چشمه هاي آن اثرات آرام بخش دارد و دردهاي عصبي، رماتيسمي و عصبي مفصلي را تسكين مي دهد . ، همچنین اشتهاآور و ملين و با اثر ضد تورمي موضعي بوده و برای درمان بیماریهای جلدی بسیار سودمند است .به  سبب وجود سديم در تركيب آن خاصيت ملين دارد و در صورت نوشيدن موجب ازدياد ترشح معده مي گردد.و سرانجام به سبب وجود آهن در تركيب آن در درمان كم خوني موثر است .از گل و لاي چشمه‌ آبگرم و معدني نيز براي درمان برخي بيماريها، مانند درد مفاصل، عرق النّسا (سياتيك)، نقرس، كوفتگي ماهيچه‌ها يا بيماريهاي پوستي زخمهاي جرب و گري استفاده می نمایند . خواص درماني آن عبارتند از درمان بيماريهاي كليه، دستگاه تغذيه اي و كبد، بافتها و مجاري ادراري. در واقع مصرف داخلي اين نوع آبها باعث افزايش ادرار و دفع مواد گوناگون از راه دستگاه ادراري مي شود . پايين بودن ميزان املاح موجود در آب، باعث قدرت دفع بيشتر مواد زائد بدن مي شود. از طرف ديگر جذب اين آبها در دستگاه گوارش زياد است و حركات دودي روده ها را كم مي كند. همچنين باعث تورم آرام بافت ها مي شود و اثر داخلي آن موجب تعويض آب درون سلولي و درنتيجه دفع مواد سمي است. مصرف اين آبها را به بيماراني كه از بيماريهاي سنگهاي مجاري ادرار، افزايش مواد ازته ، نقرس، دردمفاصل، حالات تشنجي، چاقي و تورم كبد، رنج مي برند توصيه مي كنند.  

ترکیبات شیمیایی  آبگرم ایوب پیغمبر گیفان بر حسب PPm

Ca

k

Na

Li

Co3

Hco3

So4

Cl

Ph

144

5

17

0.3

9

163

302

----

7.21

 

B

Si

As

Fe

Mg

0.433

47.5

1040

0.4

27

ایوب عید فطر 94

ایوب عید فطر 

عکسی از منطقه نمونه گردشگری ایوب در زوز عید فطر 1394

 

آیین‌نامه اجرایی نحوه تشکیل و اداره مناطق نمونه گردشگری

وزارت مسکن و شهرسازی ـ وزارت کشور ـ وزارت جهادکشاورزی - وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری وزیران عضو شورای‌عالی میراث فرهنگی و گردشگری در جلسه مورخ 1383.9.29 به استنا د   اصل‌یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویب نامه شماره‌.28063ت‌31194ه¨ مورخ 1383.5.26 آیین‌نامه اجرایی نحوه تشکیل و اداره مناطق نمونه گردشگری‌موضوع ماده (8) قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ـ مصوب  1382  ـ را به شرح زیرتصویب نمودند:

آیین‌نامه اجرایی نحوه تشکیل و اداره مناطق نمونه گردشگری

ادامه نوشته

پوزش از دوستان

چندی بود که سایت بلاگفا بدلیل نقص فنی از دسترس خارج شده بود . این امر باعث وقفه در اطلاع رسانی شد.

بعد از شروع بکار مجدد سایت متاسفانه دوسال از اطلاعات کلیه سایت های وابسته به شرکت سازه صنعت بیژن یورد مانند سایر کاربران بلاگفا  از بین رفت . البته تلاش خواهیم کرد  هرچه سریعتر سایت اصلی منطقه نمونه گردشگری ایوب نبی را بطور مستقل راه اندازی کنیم . تا راه اندازی سایت اصلی  دوستان پوزش ما را پذیرا باشید .