مقالات تخصصی گردشگری  یاسین
اولین آکادمی آموزش مدیریت ، هتل داری و گردشگری خراسان شمالی

 
تاريخ : سه شنبه بیست و سوم آبان ۱۴۰۲

هفته جهانی کارآفرینی و کتابخوانی در بجنورد

طبق روال گذشته ، به مناسبت هفته جهانی کارآفرینی و کتابخوانی از تاریخ ۲۷ آبانماه1402 بمدت ده روز در بجنورد مراسمی توسط مرکز مشاوره آینذه سازان و کافه کارآفرینی آس در شهرستان بهفته جهانی کارآفرینی و کتابخوانی در بجنوردجنورد ، برگزار خواهد گردید . این برنامه ها با همراهی اداره کل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی و همچنین اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی و دیگر نهاد های مرتبط بصورت حضوری و مجازی برگزار می گردد .

علاقه مندان جهت ثبت نام در هر یک از دوره ها می توانند به شماره تلفن ۰۵۸۳۲۷۲۰۵۲۶ و یا همراه ۰۹۱۵۶۲۲۱۹۰۶ در روز های کاری از ساعت ۸٫۳۰ تا ۱۲ ظهر تماس بگیرند .



ارسال توسط یاسین
 
تاريخ : پنجشنبه نهم دی ۱۳۹۵

موزه (به فرانسوی: musée)، موزیم (به انگلیسی: museum) یا آثارخانه به مکان خاصی که در آن مجموعه‌ای از آثار باستانی و صنعتی و اشیاء با ارزش را به معرض نمایش می‌گذارند، گفته می‌شود. ۱۸ می مصادف با ۲۸ اردیبهشت روز جهانی موزه است.

شورای بین‌المللی موزه که زیر نظر یونسکو فعالیت می‌کند در بند سه و چهار اساسنامه خود موزه را اینگونه تعریف کرده‌است:

«موزه مؤسسه‌ای‌ست دائمی و بدون هدف مادی که درهای آن به روی همگان باز است و در خدمت جامعه و پیشرفت آن فعالیت می‌کند. هدف موزه‌ها، تحقیق در آثار و شواهد به‌جای‌مانده انسان و محیط زیست او، گردآوری آثار، حفظ و بهره‌وری معنوی و ایجاد ارتباط بین این آثار، به ویژه به نمایش گذاردن آنها به منظور بررسی و بهره معنوی است.


برچسب‌ها: موزه, گردشگری

ادامه مطلب...
ارسال توسط یاسین
 
تاريخ : یکشنبه چهارم مهر ۱۳۹۵
سرو غذا در رستوران به روش انگلیسی - English Style Service

 

روش انگلیسی سرو غذا در رستوران ها و یا هتل ها مخصوص اتاق های VIP میباشد . ممکن است شما هم دیده باشید که برخی از رستوران ها دارای اتاق های  مخصوص باشند که تنها یک میز در ان قرار داده شده است . همچنین این نوع سرو در خانه های شخصی نیز انجام میگیرد و برای مناسب های بسیار خاص میباشد که میهمانان تمایل دارند تا از حداکثر فضای شخصی استفاده نمایند . در این روش عذا ها به صورت سرو سده در بشقاب و یا بسقاب های گرم از آشپزخانه برای میهماندار آورده شده و میهماندار بشقاب های غذا را در نزدیکی میهمانان قرار میدهد .


برچسب‌ها: هتل, رستوران, انواع سرو

ادامه مطلب...
ارسال توسط یاسین
 
تاريخ : یکشنبه چهارم مهر ۱۳۹۵
سرو غذا  به روش فرانسوی - French Style Dining Service

 

روش های سرو متفاوتی در رستوران ها متداول است یکی از این روش ها ، روش سرو غذا با شیوه فرانسوی میباشد که در رستوران ها لوکس ، هتل ها مجلل و... بکار میرود شیوه سرویس دهی در رستوران ها به سبک فرانسوی یکی از مشکل نرین شیوه های سرویس دهی در رستوران ها میباشد که متاسفانه دید درستی از این روش سرویس دهی به میهمانان وجود ندارد در این مقاله سعی شده است تا شما را استاندارد ها متفاوت این شیوه سرویس دهی آشنا نمایم .

مزایا و معایب استفاده از روش سرو غذا به سبک فرانسوی French :

از مزایا این روش میتوان به مجلل بودن استفاده از این شیوه در سرو غذا اشاره نمود و از معایب آن هزینه بالای نیروی انسانی و صرف زمان بالا برای سرو غذا ها اشاره نمود . دلیل نام گذاری این روش به عنوان سبک فرانسوی سرو غذا آن است که زادگاه این روش در اروپا بوده و استفاده از ان نیز در اروپا متداول است دلیل اینکه از این روش به عنوان روش فرانسوی یاد میشود ان است که استفاده از این روش در کشور فرانسه و رستوران های مجلل و به نام آن متدوال است . فرانسوی ها مردمانی هستند که غذایی که صرف میکنند بسیار اهمیت میدهند همانگونه که انگلیسی ها برای چایی که صرف میکنند اهمیت بالایی مفروضند . معمولا وعده های غذایی فرانسوی ها مدت زمان زیادی به طول میانجامد و صرف غذا برای آنان بهانه ای برای معاشرت و دور هم بودن است لذا به سرعت در صرف غذا اهمیتی نمیدهند برعکس ما ایرانیها . 

چیدمان میز در روش فرانسوی - Table Set in French Style :

اولین گام برای سرو غذا به روش فرانسوی توجه به نوع چینش میز برای هر فرد و ملزوماتی که این چینش باید دارا باشد میباشد در تصویر زیر یک ست کامل از نوع لوازم و ترتیب چینش آن ها برای هر فرد مشخص شده است :

 

میز دایره ای میز مناسبی برای سرو به روش فرانسوی میباشد برای چینش به عنوان مثال برای چهار نفر میز را به چهار قسمت مساوی تقسیم نمایید و برای هر یک از افراد یک ست کامل را بچینید

  • در تمامی وعده های غذایی که در فرانسه سرو میشود 3 عامل نقش کلیدی دارد . 1- آب انگور 2- کره  3- نان

نکته : ظرفی که به عنوان ظرف کره در تصویر یاد شده است در بسیار از منابع به عنوان ظرف بشقاب نان از ان یاد شده است به صورت کلی این ظرف مخصوص نانی است که کره روی ان مالیده میشود و با آب انگور صرف میشود

  • در بالای و درست در میانه چاقو های برش گوشت و پیش غذا 3 لیوان میباید قرار گیرد که یکی برای آب انگور قرمز ، آب انگور سفید و لیوان آب میباشد.
  • لیوان ها میباید دارای 3 سایز همانگونه که در تصویر بالا نمایش داده شده است باشد

نکته : در ایران به دلیل انکه در هنگام صرف غذا معمولا آب و یا نوشابه استفاده میشود میتوان از دو لیوان استفاده نمود اما از انجایی که آب همواره میباید بر سر میز چیده شده به روش فرانسوی قرار داده باشد وجود 2 لیوان الزامی است

  • سرویس غذاخوری کنار بشقاب پیش غذا همواره از اولین غذا (سوپ و پیش غذا) به سمت داخل و آخرین غذا یعنی غذای اصلی چیده میشود
  • قاشق و چنگال و یاکارد برش پنیر برای دسر در بالای بشقاب پیش غذا قرار میگیرد .
  • دستمال سفره همواره در روش فرانسوی بر روی بشقاب پیش غذا قرار میگیرد

برچسب‌ها: هتل, رستوران, انواع سرو غذا

ادامه مطلب...
ارسال توسط یاسین
 
تاريخ : دوشنبه بیستم اردیبهشت ۱۳۹۵

بررسي شيوه هاي زندگي و چگونگي چهره يابي تاريخي مردمي كه هزارها سال است در عرصه معيني از زمين به سر مي برند و يكي از با نام و نشان ترين و پايدارترين فرهنگ هاي جهاني را به خود اختصاص داده اند كار ساده اي نيست، به ويژه كه اگر چنين مردمي در درازاي عمر پرزحمت خود مخاطره هاي بسياري را از سر گذرانيده باشند و محيط موصوف و مسكن مالوف آنان نيز در عمر هيچ نسلي از دستبرد هجوم هاي مكرر خارجيان و اغتشاش هاي كوچك و بزرگ داخلي بركنار نمانده باشد.

علیرغم اينكه برخي از محققان ايرانيان را جوانترين ملتهاي كهن نام داده اند، ترديدي نيست كه سوابقي طولاني از زندگي انسان هاي پر تلاش و صبور، در خطه ي ايران ثبت شده و از هزارها سال پيش به اين سوي، گونه هاي مشخصي از حيات جمعي و مظاهر مدني در برخي از صفحات كشور بر جاي مانده است. زندگي اقوام با نام و نشان كشور نيز دلالت از آن مي كند كه از حدود ده هزار سال پيش ايران و با صفحات متفرقي از چهارگوشه ي آن در تصرف مردمي بوده است كه ميل به توطن طولاني در كشور داشته اند و در عرصه ي كشاكشها و رويارويي هاي مستمر با عناصر متخالف به خلق آثار و ارائه ابزارهايي پرداخته اند كه متضمن بقايشان باشد، و توفيقاتي متين و شايسته نصيبشان گرداند.

بدين قرار، هر قدر هم كه بداهتا نام ايران مشتق از نام و خصوصيات ممتاز عناصر انساني فعالي باشد كه در زمان هايي بين سه تا چهار هزار سال پيش بدين ملك پاي نهاده اند، مسلم است كه ساكنان كنوني كشور بدون استثناء از ميراثهاي مشترك همه مردمي برخوردارند كه از كهن ترين روزگاران تا حال در آن به سر برده اند و آثار ماندني بي شماري در عرصه هاي مختلف حيات فرهنگي ، اقتصادي، سياسي، نظامي،اجتماعي و ... برجاي نهاده اند.

فرهنگي كه در گوشه و كنار اين مرز و بوم در حال تكابوست و در كنار آن اقوامي كه در حال حاضر ميراث خوار پدران خود از هزاره هاي قبل از ميلاد مي باشند در كنار اين فرهنگ در حال گذر. مي خواهيم ويژگي ها و خصوصيات فرهنگ هاي موجود در ميان اقوام كنوني، چه آنان كه هميشه در حال كوچ هستند و چه آنان كه در روستاها و شهرها ساكن شده اند را دريابيم و زيبايي ها و همه شكوه و عظمت وصف ناپذير آنان را بيان نماييم. چرا كه هدف از نگارش اين خطوط، بيان و انتقال اين زيبايي ها به ايرانيان و غير ايرانياني است كه براي ديدن، وارد ايران مي شوند.

 

 فرهنگ

فرهنگ بزرگترین نیاز جامعه بشری است وعامل پویایی، نشاط وتداوم حیات جوامع به شمارمی رود.فرهنگ، روح همبستگی وتداوم حیات معنوی یک ملت، یک قوم و سرزمین است.{فرهنگ عامل مهمی در توسعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی وانسانی واخلاقی به شمار می رود.}

فرهنگ فصل انسان از حیوان است؛ چرا که انسان با فرهنگ از ابتدای خلقت توانست با کشاورزی و دامپروری غلبه خود را به طبیعت نشان داده و روز به روز به قدرت خویش بیافزاید ومرحله به مرحله مراحل تکاملی فرهنگی خود را به پیش ببرد. به دیگرسخن آن روز که انسان توانست با استفاده از لبه تیز سنگ، اشیای برنده ای برای بریدن گوشت و با کنار هم چیدن سنگ های کوچک شبیه دندانه های اره،ابزاری نظیر داس برای درو کردن جو وگندم بسازد. وبعد ما با استفاده از فلز، ظریف ترین وبرنده ترین اشیاء از شمشیر و داس تا چاقوی جراحی را طراحی کند. این قبيل تولیدات و دیگر تولیدات ساخته شده با استفاده از مواد طبیعی و به طور کلی همه دست ساخته های بشر را باید در زمره ی تولیدات فرهنگ مدارس قرار داد.



ادامه مطلب...
ارسال توسط یاسین
 
تاريخ : یکشنبه دوازدهم اردیبهشت ۱۳۹۵

گردشگری مجموعه فعالیتی هست که در جریان مسافرت یک گردشگر اتفاق می افتد. این فرایند شامل هر فعالیتی از قبیل برنامه ریزی سفر، مسافرت به مقصد، اقامت، بازگشت و حتی یادآوری خاطرات آن نیز می شود. همچنین فعالیت هایی را که گردشگر به عنوان بخشی از سفر انجام می دهد نظیر خرید کالاهای مختلف و تعامل میان میزبان و مهمان را نیز در بر می گیرد. به طور کلی می توان هرگونه فعالیت و فعل و انفعالی را که در جریان سفر یک سیاحتگر اتفاق می افتد را گردشگری تلقی کرد.

این تعریف چهارمرحله ازفعالیت مصرف کننده رادربرمی گیرد: 

•اقدامات اولیه نظیر کسب اطلاعات، پرس وجو از اقوام و دوستان، نگه داری جا یا برنامه ریزی برای یک بازدید روزانه وآماده شدن برای سفر.  

•مسافرت به مقصد و بالعکس که احتمالا شامل توقف شبانه در مسیر نیز می شود.

•فعالیت هایی که در مقصد انجام میشود و ممکن است به صورت یکنواخت و معین یا بسیار متنوع باشد.

•فعالیت های بعد از سفر نظیر چاپ عکس و گفت و گو و بحث درباره تجارب سفر.( میل و موریسون ، 1992 (


برچسب‌ها: گردشگری, مقالات

ادامه مطلب...
ارسال توسط یاسین
 
تاريخ : شنبه هفتم آذر ۱۳۹۴

دانستنیهای موزه

موزه (به فرانسوی ( musée)، موزیم (به انگلیسی: (museum) یا آثارخانه به مکان خاصی که در آن مجموعه‌ای از آثار باستانی و صنعتی و اشیاء با ارزش را به معرض نمایش می‌گذارند، گفته می‌شود. ۱۸ می مصادف با ۲۸ اردیبهشت روز جهانی موزه است.

شورای بین‌المللی موزه که زیر نظر یونسکو فعالیت می‌کند در بند سه و چهار اساسنامه خود موزه را اینگونه تعریف کرده‌است:

«موزه مؤسسه‌ای‌ست دائمی و بدون هدف مادی که درهای آن به روی همگان باز است و در خدمت جامعه و پیشرفت آن فعالیت می‌کند. هدف موزه‌ها، تحقیق در آثار و شواهد به‌جای‌مانده انسان و محیط زیست او، گردآوری آثار، حفظ و بهره‌وری معنوی و ایجاد ارتباط بین این آثار، به ویژه به نمایش گذاردن آنها به منظور بررسی و بهره معنوی است.

موزه

واژه موزه نشات گرفته از لغت موزین «musein» به معنای جايگاه زندگی موز ها«muses» الهه های هنر و صنایع در اساطیر یونان مي باشد . در زبان انگلیسی به آن میوزیم«museum» و در فرانسه موزه «musee» گفته مي شود.راهيابي اين واژه به زبان فارسی را مي توان از دهه 1290ه.ق همزمان با سفر هاي ناصرالدين شاه به اروپا ، دانست .


برچسب‌ها: گردشگری, مقالات, موزه

ادامه مطلب...
ارسال توسط یاسین
 
تاريخ : یکشنبه یکم آذر ۱۳۹۴

کلیات شناخت صنعت جهانگردی

 

از واژه توریسم در طول چند دهه اخیر تعاریف مختلفی شده است که هرکدام بار معانی خاصی را با خود داشته تا اینکه در سال 1991 سازمان جهانی جهانگردی وابسته به سازمان ملل متحد در نشست خود در اتاوای کانادا برای پرهیز از تشتت تعاریف،به تعریف معیار بشرح زیر دست پیدا کرد:
توریسم به مجموعه فعالیت های افرادی که بهنگام مسافرت به مکان های خارج از محیط زندگی معمولی خود انجام می دهند گفته می شود
طول مسافرت نباید کمتر از 24 ساعت و نه بیشتر از 12 ماه متوالی بوده و هدف از آن تفریح،تجارت و دیگر اهداف او باشد.در این مسافرت جهانگرد نمی تواند درآمد ناشی از اشتغال داشته باشد.
فعالیت در زمینه توریسم راتوریست انجام می دهد.

در فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای کلمه توریسم دوواژه فارسی گنجانده شده است:
1-جهانگردی: یعنی فعالیت های یاد شده که در خارج از مرزهای رسمی کشور توسط توریست انجام می شود مثلا ایرانیانی که به خارج از ایران به مسافرت می روند و یا خارجیانی که فعالیت های مزبور را در داخل ایران انجام می دهند.فاعلان این نوع فعالیت ها را جهانگرد می نامیم.
2-گردشگر:یعنی کسانی که فعالیت های یاد شده را در داخل کشور خود (مثلا در ایران)انجام می دهند.فاعلان این نوع فعالیت ها را گردشگر می نامیم.


برچسب‌ها: گردشگری, مقاله

ادامه مطلب...
ارسال توسط یاسین
 
تاريخ : چهارشنبه بیستم آبان ۱۳۹۴

پیشینه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري

ايران به سبب موقعيت جغرافيايي و بيش از هفت هزار سال تمدن و فرهنگ و نيز تنوع فرهنگي در جغرافياي زيستي خود،يکي از شاخص ترين کشورها در حوزه ميراث فرهنگي بشري است.
ميراث فرهنگي هر کشور از اساسي ترين ارکان تحکيم هويت، ايجاد خلاقيت و خودباوري ملي است.پژوهش در زمينه هاي مختلف آن موجب روشن شدن ابهامات تاريخي، شناخت ارزش­هاي حاصل از ميراث طولاني جامعه و تسريع در شناخت ارزش هاي نهفته در ميراث فرهنگي هر کشور مي شود.
ميراث فرهنگي داراي دو بعد متفاوت است :

  • ميراث فرهنگي مادي: به آثاري گفته مي شود که قابل ديدن و لمس کردن است، مثل بناهاي تاريخي، اشياي موزه اي و ...از اين رو ابعاد مادي ميراث فرهنگي از ديرباز به سبب ماهيت و ويژگي هاي صوري خود شناخته شده بودند، ارزش هاي آن کم و بيش در هر دوره مورد تأکيد قرار گرفتند، تخريب آن محسوس و قابل ديدن بود و اهميت بازسازي، حفاظت و نگهداري آن پيوسته آشکارا بوده است.
  • ميراث فرهنگي معنوي: ميراث فرهنگي معنوي گنجينه زنده بشري به شمار مي رود و بازتاب مجموعه اي از فرآيندهاي ذهني است که در يک جامعه در دوره­هاي گوناگون تاريخي شکل مي گيرد و با اصولي ثابت و قابل شناخت به خلاقيت هاي صوري و مادي منجر شده و پيوسته بازتابي از نيازها و نيز پاسخ به آن نياز را در خود داراست.هنجارها و قانونمندي­هاي اين مجموعه پيوسته به گونه­اي ناخودآگاه و روايي و سنتي از نسلي به نسل ديگر منتقل و آموخته شده و معيارهاي ارزشي آن­ها هميشه مورد احترام جمعي قرار مي­گيرد. مانند:
    • زبان: شامل گويش­هاي رايج، گنجينه نام ها؛
    • دانش سنتي: شامل فناوري سنتي ( معماري سنتي، طب سنتي، نجوم سنتي و ...)
    • اساطير: شامل باورداشت ها و اعتقادات تاريخ­روايي، آيين­ها و مراسم؛
    • فولکلور: شامل نمودهاي روايي (قصه ها و ادبيات روايي) نمودهاي موسيقايي (موسيقي سنتي، ترانه­ها و آوازهاي سنتي)، نمودهايحرکتي (حرکات موزون، نمايش سنتي و ارزش­هاي سنتي، اشکال گوناگون نمايش­هاي آييني، بازي­هاي سنتي) و نمودهاي مادي (صنايع­دستي: طرح ها و نمادهاي سنتي، نقاشي، کنده­کاري، مجسمه­سازي، سفال، موزاييک و کاشي، صنايع چوب، جواهرسازي، پوشاک، نساجي، فرش، سوزن­ کاري و ...).

برچسب‌ها: گردشگری, قوانین

ادامه مطلب...
ارسال توسط یاسین
  اصول و قوانین اخلاقی جهانی برای گردشگری.
ماده 1 )احترام به عقاید مذهبی و آداب زندگی جامعه میزبان، شناخت و احترام به شیوه ی زندگی و انتظارات گردشگران، حفاظت از گردشگران ، خودداری از بروز رفتارهای زیان آور از سوی جمعیت محلی، ضرورت آشنایی گردشگران با وضعیت بهدااشت و ایمنی کشور میزبان جهت به حداقل رساندن خطرات.


ماده 2 )برنامه ریزی و اجرای گردشگری به عنوان وسیله ای برای شکوفایی انفرادی و اجتماعی و یادگیری تفاوتهای بین مردم و فرهنگها و گوناگونی آنها، احترام به تساوی حقوق زن و مرد و گروه های آسیب پذیر، اعمال جرایم مربوط به موارد استثمار بشر به شکل دقیق جهت دستیابی به اهداف گردشگری، تشویق و .... گردشگری برای مقاصد مذهبی، سنتی، درمانی، آموزشی و غیره، معرفی دوره های تحصیلی در رابطه با مزایای اقتصادی و اجتماعی آنها.


برچسب‌ها: گردشگری, قوانین, تورلیدر

ادامه مطلب...
ارسال توسط یاسین

اسلایدر