جاذبه های  خراسان شمالی

جاذبه های خراسان شمالی

شناسایی مناطق خراسان شمالی به روایت تاریخ و اقوام ، همراه با تصاویر
جاذبه های  خراسان شمالی

جاذبه های خراسان شمالی

شناسایی مناطق خراسان شمالی به روایت تاریخ و اقوام ، همراه با تصاویر

منطقه گیفان به روایت تصویر


گیفان نام روستا در بخش گرمخان شهرستان بجنورد، استان خراسان شمالی در ایران است که در فاصلهٔ ۸۶ کیلومتری شهرستان بجنورد قرار دارد. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۴۳۹ نفر (۲۳۸۶ خانوار) بوده‌است

 رشته‌کوه میسینو در شمال این دهستان، مرز ایران و ترکمنستان را تشکیل می‌دهد. رشته‌کوه دیگر منطقه آسیازو نام دارد. آب گرم ایوب که در فاصله ۷ کیلومتری مرکز دهستان واقع شده است از نقاط زیبا و گردشی منطقه به‌شمار می‌آید.

اهالی گیفان عموما کشاورز و دامدار بوده و تقریبا کلیه اهالی مشغول به کشاورزی و دامداری میباشند . در گیفان مزارع گندم , جو شبدر و باغ میوه که شامل سیب زردآلو گلابی گردو بادام انگور و . . . میباشند تامین کننده منابع غذایی اهالی بوده و مقدار زیادی نیز بصورت میوه تازه و یا خشکبار , کشمش , شیره انگور به شهرهای شیروان و بجنورد جهت عرضه در بازار ارائه میشود . لبنیات , کره , روغن حیوانی و سایر مشتقات شیر نیز در محل تولید و به تغذیه اهالی میرسد . نوعی گلابی بومی در گیفان رشد میکند که بنام نشبتی معروف است و این گلابی دارای بافتی سفت تر از سایر گلابی ها بوده , پوستی سبز دارد و گوشت آن دانه دانه است . در اطراف گیفان درخت ارس به مقدار زیادی موجود بوده که در ازمنه قدیم به مصرف سوخت سکنه میرسید و در حال حاضر نیز چند درخت قدیمی سرو کوهی در محوطه امامزاده گیفان وجود دارد که در شیب تپه مشرف به امامزاده به ترتیب جالب و خاصی روئیده اند .