جاذبه های  خراسان شمالی

جاذبه های خراسان شمالی

شناسایی مناطق خراسان شمالی به روایت تاریخ و اقوام ، همراه با تصاویر
جاذبه های  خراسان شمالی

جاذبه های خراسان شمالی

شناسایی مناطق خراسان شمالی به روایت تاریخ و اقوام ، همراه با تصاویر

«رئین » روستائی زیبا اما فراموش شده

رئین . [ رَ ] (اِخ ) دهی است از دهستان کسبایر بخش حومه ٔ شهرستان بجنورد، واقع در 27هزارگزی جنوب باختری بجنورد.
 آب آن از چشمه تأمین میشود و محصول عمده ٔ آن غلات ،بنشن و میوه است




«رئین » روستائی زیبا اما فراموش شده

شاید بسیاری از مسئولین وقتی نام «رئین» به گوششان می خورد نا خودآگاه روستای «روئین» در خاطرشان زنده می شود غافل از اینکه «رئین » از روستاهای شهرستان بجنورد است و « روئین» از روستاهای اسفراین. شاید این دو روستا از جهاتی شباهتهایی با هم داشته باشند که از آن جمله قرار گرفتن هر دو در دل کوه و دره های زیبا و پر آب، برخورداری از نعمت برق و تلفن و آب لوله کشی وفاصله مساوی از مرکز استان باشد اما تفاوتهای زیادی باهم دارند که آگاهی از آنها بخصوص برای مسئولین محترم و تصمیم گیرندگان دولتی خالی از لطف نیست . تفاوت اول اینکه این «رئین» است و آن یکی «روئین».تفادت دیگر اینکه « روئین » اسفراین برای همه شناخته شده است و به واسطه همین شناخت بعنوان روستای نمونه گردشگری انتخاب شده اما کمتر کسی روستای «رئین» را می شناسد مگر آنانکه که به اقتضای مسئولیتی که دارند مستقیما با مردم ویا نمایندگان آنها در شورای روستا در ارتباط باشند! تفاوت دیگر این است که روستای« روئین» اسفراین دارای جاده آسفالته و راه دسترسی مناسب می باشد اما روستای «رئین» بجنورد قریب 20 کیلومتر راه خاکی کوهستانی دارد که حد اقل 4الی 5ماه از سال را بسته است و مردم آن با اسب و قاطر جهت تامین مایحتاج خود طی طریق می کنند و چه بسا افرادی که در اثر بیماری قبل از رسیدن به دکتر در این راه جان خود را از دست داده اند . و.... براستی چرا اینگونه است ؟! مگر نه این است که هردو روستا و مردمان سختکوش آنها جزئی از یک جامعه می باشند؟! پس سئوال اساسی این است که این تفاوت در برخورداری از خدمات دولتی چگونه حاصل شده است؟!

 

 


به اعتقاد نگارنده که با هر دو روستا وموقعیت جغرافیایی آنها آشنائی نسبی دارد، تنها عامل بروز تفاوت چیزی نیست جز اینکه دلسوزان و علاقمندان به توسعه روستای «روئین» اسفراین در جهت معرفی توانمندیها و پتانسیلهای این روستا اقدام نموده و توانستند نظر مسئولین را به این منطقه جلب نمایند اما در مورد روستای «رئین» بجنورد این اتفاق نیفتاده است. همان اتفاقی که در مورد مناطق گردشگری استان زیبای ما در سطح ملی بوقوع پیوسته است .علت کسب درآمدهای بالا و توسعه مناطقی چون نمک آبرود چالوس، سرعین اردبیل و .... نه صرفا بخاطر آن است که این مناطق از مناطقی چون درکش و دره هاورواسفیدان و زوارم وایوب و.... خراسان شمالی زیبا تر است بلکه بیشتر بخاطر آن است که آنها توانستند با یرنامه ریزی و آینده نگری ، مناطق گردشگری خود را حداقل به مردم کشورمان معرفی نمایند به گونه ای که از ابتدای سفر، مسافران بازدید از این مناطق را در برنامه سفر خود قرار می دهند اما بسیاری از مناطق گردشگری استان ما حتی برای بسیاری از مردم استانمان نیز ناشناخته است !!

طرح جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوارها و مشکلات بوجود آمده برای مردم این روستا و همزمانی اجرای این طرح با هفته مبارک دولت بهانه ای شد تا اینجانب تصمیم بگیرم در جهت معرفی این روستا به دولتمردان سختکوش اقدام نمایم با این امید که جرقه ای باشد تا در سفر دوم ریاست محترم جمهوری اسلامی به استان، اعتباری حد اقل در رابطه با راه این روستای 300خانواری در نظر گرفته شود تا زمینه را برای توسعه سایر بخشهای این روستای محروم فراهم نماید . از گلزار شهدای روستای ارکان که بگذ ری جاده ای به سمت چپ جدا می شود .با ورود به این جاده خاکی و پس ازعبوراز راههای پر پیچ و خم کوهستانی رشته کوههای آلاداغ وطی مسافتی قریب 17 کیلومتر، در بلندای کوهی قرار می گیری که روبرویت کوه مرتفع وصخره ای شاه نشین خود نمائی می کند . اما هنوز از روستا خبری نیست با دیدن این همه سختی راه و خشونت سخره های سر به فلک کشده با خود می اندیشی که این مردم به چه امیدی اینجا مانده اند؟! . گویا باید هنوز دهها کیلومتر دیکر طی نمائی تا به روستای « رئین» برسی !! اما100متر جلوترکه می روی به یکباره زیر یایت روستایی سر سبز را می بینی که در دل دره ای در میان این دو کوه همیشه استوار آرمیده است .

زیبائی روستا و منطقه سرسبز و ییلاقی آن برای لحظاتی تورا به فکر فرو می برد گویا بهشت گم شده خراسان شمالی اینجاست و همینجا پاسخ سئوالت را می یابی . آرام آرام حرکت می کنی، زیرا راه پر پیچ وخم سنگلاخی روستا اجازه حرکت سریع را به تو نمی دهد .پس از طی مسافتی حدود 2 کیلومتر سرازیریو پر پیچ وخم به روستا می رسی ، روستائی با آب و هوای کاملا کوهستانی و مطبوع با باغات سرسبز و درختان تنومند گردو و... . در ابتدای روستا ساختمانهای مرکز بهداشت و مخابرات روستا به چشم می خورد و گویا زیبا ترین ساختمانهای موجود در روستا می باشد . اما وقتی جلوتر می روی مدرسه ای را می بینی که تورا ناخود آگاه با تحسین وا میدارد . مدرسه بسیار زیبا و شکیل و با چشم اندازی فوق العاده که اگر نگوئیم بی نظیر شاید به جرات بتوان کفت که کم نظیر است . مدرسه ای نوساز با سبک و معماری بسیار زیبا و دیواره های بلند و دارای میدان فوتبال و مجهز به سیستم پکیج جهت گرما و سرما که در کمتر مدرسه ای (حداقل در سطح استان) می توان نمونه آن را یافت . سیستم لوله کشی آب آشامیدنی وبرق و تلفن ثابت منازل و خانه بهداشت و... نشان از خدمات ارزنده نظام مقدس جمهوری اسلامی به این مردم سختکوش دارد که سپاسگزار نیز می باشند .اما آنچه دل هر بیننده ای را به درد می آورد راه نامناسبی است که رفت و آمد از آن حتی برای یکبار برای خیلی ازماها غیر قابل تحمل می باشد اما این مردم صبور وسختکوش سالی دوازده ماه باید سختی های رفت وآمد از آن را تحمل نمایند . 

نقل از http://ynikdel.blogfa.com/post-72.aspx

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد