جاذبه های  خراسان شمالی

جاذبه های خراسان شمالی

شناسایی مناطق خراسان شمالی به روایت تاریخ و اقوام ، همراه با تصاویر
جاذبه های  خراسان شمالی

جاذبه های خراسان شمالی

شناسایی مناطق خراسان شمالی به روایت تاریخ و اقوام ، همراه با تصاویر

جاذبه های خراسان شمالی- روستای اسفیدان

وستای اسفیدان مکانی توریستی با طبیعتی زیبا در خراسان شمالی است که به علت بافت پلکانی خود به لحاظ ساختار معماری و توریستی همه ساله مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار می گیرد.



  

 روستای توریستی اسفیدان در ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد یکی از خوش آب و هواترین روستاهای خراسان شمالی محسوب می شود.

این روستا به دلیل ساختار پلکانی خود جزء روستاهای برتر کشور می باشد. روستای اسفیدان جزء مناطق نمونه گردشگری خراسان شمالی محسوب می شود و با دارا بودن جاذبه های گردشگری فراوانی نظیر آبشارهای زیبا، چشمه های خروشان، غارها و برج های شگفت انگیز، وجود چند امامزاده، وجود انواع درختان میوه، رودخانه با آب فراوان، ارتفاعات جنگلی با پوشش گیاهی متنوع و ... مقصد بسیاری از گردشگران است.

بنای امامزاده محمد بن باقر بن موسی بن جعفر(ع) واقع در روستای اسفیدان، بنایی قدیمی با گنبدی کوتاه است که قرن هاست باشکوه خاصی در مرکز روستا عاشقان را به سمت خویش می خواند.

به گفته اهالی روستا ازتاریخ دفن این امامزاده بیش ازهزار سال می گذرد و طبق نظر کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی، بنای اولیه آرامگاه در قرن ششم هجری ساخته شده است.

آبشار هنرور، آبشار بارگاه، غار خزانه هنرور، مقبره شیخ محمد رضا ربانی معروف به حاج آخوند، آرامگاه امامزاده محمد بن باقر بن موسی بن جعفر(ع) و ... تنها چند نمونه از دیدنی های این روستای سحرانگیز محسوب می شوند.

درخت صندل سمبل روستای اسفیدان است، درختانی قطور و کهن که قطر تنه هر کدام از آنها بیش از ۲.۶۰ متر است.

در شمال غربی روستای اسفیدان دره ای عمیق و طولانی به نام هنرور وجود دارد که اندکی با روستا فاصله دارد و در کمرکش این دره چشمه‌ای زلال به همین نام می جوشد و آب آن باغات اطراف روستا را مشروب می کند.

همچنین در جنوب غربی روستا نیز دره‌ای دیگر به نام بارگه وجود دارد که با چشمه‌های متعدد و آبشار دیدنی خود هر بیننده ای را مجذوب می کند.

بر فراز کوه های اطراف روستای اسفیدان، آثار برج‌های سنگی قدیمی مشاهده می‌شود که مصالح به کار رفته در آنها سنگ و ساروج است و معروف ترین آنها برج کلاغ در شمال غرب روستا بوده که پایه‌های آنها هنوز باقی مانده است.

همچنین در غرب روستا دیواری صخره‌ای نمایان است که به آن داش قلعه(قلعه سنگی) می‌گویند و بر روی این قلعه، دیواره های سنگی و سفال های ساده نخودی و قرمز و سفال‌های منقش به رنگ های مختلف دیده می‌شود.

اما در ضلع شمال غربی روستا بر بالای صخره چشمه هینورد کوهی بنام خزانه وجود دارد که در بالای آن غارخزانه راهه واقع شده‌است.


مردم روستا می گویند که این غاری است دست ساز که در انتهای آن چاهی وجود دارد و در قدیم به عنوان پناهگاه استفاده می‌ شده است. غار دیگری به نام معصوم وجود دارد که دارای ستون های موجود در غارهای آهکی بوده و صخره عجیب واقع در مسیر اول (ده ریز) که به سر انسان شبیه است، بسیار خیره کننده و جالب توجه است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد