جاذبه های  خراسان شمالی

جاذبه های خراسان شمالی

شناسایی مناطق خراسان شمالی به روایت تاریخ و اقوام ، همراه با تصاویر
جاذبه های  خراسان شمالی

جاذبه های خراسان شمالی

شناسایی مناطق خراسان شمالی به روایت تاریخ و اقوام ، همراه با تصاویر

گمرک در گیفان

به منظور ایجاد امکان ارتباط شمال خراسان(خراسان شمالی فعلی) با روسیه( اتحاد جماهیر شوروی سابق )، در سال 1277 شمسی برابر با 1898 میلادی، گمرک مرزی گیفان در شمال بجنورد راه اندازی شد.

این گمرک به خصوص در اواخر دوره قاجار از رونق فوق العاده ای برخوردار بود به طوری که یکی از گمرکات مهم کشور در شمال شرق محسوب می شد و نقش مهمی در اقتصاد و معیشت مردم منطقه داشت. 

 از مهمترین اقلام صادراتی آن زمان از شهرهای شمالی خراسان، می توان به ابریشم و نوغان، فرش و سایر دست بافته ها و پنبه های تولیدی بجنورد، اسفراین و مانه وسملقان اشاره کرد که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و از طریق این گمرک به کشورهای شوروی، آلمان و ایتالیا صادر می شده است.

از جمله تجار معروف آن زمان در این گمرک، می توان به حاج علی شرکا( که به دلیل تجارت پارچه های رنگی به حاج علی هفت رنگ معروف شده بود)، حاج اسدالله اخوان، تفضلی ها و حاج مرتضی جزایری اشاره کرد.

همچنین یکی دیگر از دلایل رونق تجارت در منطقه شمال خراسان، قرار گرفتن آن در مسیر جاده ابریشم بوده و وجود بازارهای قدیمی و کاروانسراهای بزرگ در منطقه گویای این واقعیت است.

سرا و کاروانسرای رضوان، کاروانسرای حاج عباس شیرازی، سرای حاج علی رحیمی، کاروانسرای علی اکبر منظریه، کاروانسرای سردار در شهرستان بجنورد(مرکز خراسان شمالی ) و ده ها کاروانسرای دیگر در مناطق مختلف شهری و روستایی استان در مسیر جاده ابریشم، از جمله نشانه های رونق تجارت در گذشته در این منطقه محسوب می شود.

گمرک گیفان در سال 1308 بر اثر زلزله تخریب و از آن پس از فعالیت متوقف شد .

نظرات 1 + ارسال نظر
آ.ا چهارشنبه 6 خرداد 1394 ساعت 08:45

یعنی دیگه از اون موقع گمرک ندارن؟ پس چه جوری لب مرزن؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد