جاذبه های  خراسان شمالی

جاذبه های خراسان شمالی

شناسایی مناطق خراسان شمالی به روایت تاریخ و اقوام ، همراه با تصاویر
جاذبه های  خراسان شمالی

جاذبه های خراسان شمالی

شناسایی مناطق خراسان شمالی به روایت تاریخ و اقوام ، همراه با تصاویر

معرفی غارهای خراسان شمالی

غار,غال,مغار,مغاره,گویه,اشگف,حفره و سوراخ های بزرگ در کوه یا در زمین است که قبل از تاریخ بشر اولیه در انها سکونت داشته و نخستین اثاری که از انسان های واقعی به دست امده متعلق به این پدیده های کمتر شناخته شده می باشد.

در حدود 40000 سال پیش انسان های نیاندرتال و در حدود 20000 سال جلوتر انسان های کرومانیون در غار ها زندگی می کردند که بالاخره کرومانیون ها پیروز و پایه گذار تمدنی شده اند که امروز ما وارث آنیم.

در این مقاله به غار های معروف خراسان شمالی نظری می اندازیم . امید است با کمک دوستان بتوانیم این استان را بهتر به جهانیان بشناسانیم

غار بیدک: در روستای بیدک واقع در 10 کیلومتری غرب بجنورد

غار پرقیستان: در شمال روستای گسک واقع در ب 

 خش صفی‌آباد شهرستان اسفراین

غار خزینه راه: در روستای اسفیدان واقع در جاده بجنورد به شیروان

غار سیدصادق: در بجنورد

غار عبادتگاه: در روستای گلیان واقع در جنوب غربی اسفراین

غار کافر قلعه: در 5 کیلومتری جنوب غربی روستای گلیان واقع در 23 کیلومتری جنوب شیروان

  غار کنه گرم: در روستای جسن زو واقع در 50 کیلومتری غرب بجنورد

 


غار گنج کوه: در روستای جندی واقع در بجنورد



غار ییجت (معصوم): در روستای اسفیدان واقع در جاده بجنورد به شیروان

غار پوستین دوز: این‌ غار در 6 کیلومتری‌ شمال‌ شرقی‌ روستای لوجلی‌ از توابع‌ شیروان‌ و در دامنه‌ کوه‌های‌ امام‌ حاضر واقع‌ شده‌ است‌. دهانه‌ گنبدی‌ شکل‌ غار 3 متر ارتفاع‌ و 4 متر عرض‌ دارد. محوطه‌ درون‌ غار به گونه‌ای‌ است‌ که‌ باید به صورت‌ سینه‌خیز در آن‌ حرکت‌ نمود. پیچ‌ و خم‌های‌ درون‌ غار به‌ حدی‌ است‌ که‌ بدون‌ نخ‌کشی‌  و راهنما، گردش‌ در آن‌ غیرممکن‌ است‌. طول‌ غار 120 متر و بازدید از آن‌ حدود 2 ساعت‌ به‌ طول ‌می‌انجامد.

غار سلیمان: این‌ غار در غرب‌ شیروان در نزدیکی‌ روستای‌ قشلاق‌ کاوه‌ و در کمرکش‌ کوه‌ پیکان‌ واقع ‌شده‌ است‌. غار سلیمان‌ دارای‌ دهانه‌ای‌ وسیع‌ و سقفی‌ از سنگ‌ یکپارچه‌ به‌ طول‌ 25 و عرض‌ 6 متر است‌ که‌ در انتهای‌ آن‌ سقف‌ و زمین‌ به‌ هم‌ رسیده‌ و‌ در جهت‌ شرق‌ آن‌ حفره‌هایی‌ وجود دارد. مسیر اصلی‌ غار، پس‌ از  طی ‌50 متر به‌ انتها می‌رسد. نوع‌ غار، خشک‌ و بدون‌ استالاگمیت‌ و استالاکتیت‌ است.‌

غار آرمادلو: در روستای رباط قره بیل شهرستان جاجرم

غار انوشیروان: این غار در فاصله 10 کیلومتری شمال شرقی اسفراین در نزدیکی  روستای پرکانلو در رشته کوه گادتیغ واقع شده است. این غار از نوع طبیعی بوده و شکل دهانه آن عمودی است. این غار فاقد بقایای باستان‌شناختی است ولی در روایت‌های تاریخی از  آن نام برده و مربوط به دوره ساسانی معرفی شده است. یکی از ویژگی‌های غار همجواری با جاذبه‌های طبیعی و برخورداری از چشم‌انداز زیبا است. این غار در محدوده منطقه حفاظت شده ساریگل قرار دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد