جاذبه های  خراسان شمالی

جاذبه های خراسان شمالی

شناسایی مناطق خراسان شمالی به روایت تاریخ و اقوام ، همراه با تصاویر
جاذبه های  خراسان شمالی

جاذبه های خراسان شمالی

شناسایی مناطق خراسان شمالی به روایت تاریخ و اقوام ، همراه با تصاویر

معرفی منطقه ایوب پیغمبر گیفان

 

روستای حاجی عبدالوهاب(معروف به ایوب) در فاصله98 کیلومتری شمال شهرستان بجنورد(مرکز استان) قرار گرفته است.در شمال این روستا چشمه طبیعی آب گرمی قرار دارد که به چشمه ایوب پیغمبر مشهور است. بطور کلی چشمه هاییکه آب گرم یا آب داغ را به سطح زمین می آورند،چشمه های آب گرم یا آب داغ نامیده می شوند و معمولا" چشمه ای را به عنوان چشمه آب گرم به حساب می آورند که دمای آ ب آن ،حدود 5 تا 6 درجه سانتیگراد از میانگین دمای محیط بیشتر باشد .دمای آب این چشمه نیز طبق بررسیهای کارشناسی صورت گرفته توسط دفتر مطالعات پایه آب استان در حدود 36 درجه سانتیگراد و دبی آب آن 5/9 لیتر بر ثانیه است.

 
Image result for ‫آب گرم ایوب‬‎

توصیف و وضعیت اثر
چشمه آب گرم ایوب،تشکیل شده است از مجموعه ای از چشمه ها که از دل زمین جوشیده و به سطح می آید.دمای آب در حدود 36 درجه سانتیگراد می باشد.این چشمه شکل یک استخر(حوض)با مساحت 459 متر مربع می باشد و عمق متوسط آن در حدود 5/1 متراست.دبی طبیعی این چشمه 5/9 لیتر بر ثانیه بوده و در حال حاضر اهالی منطقه و مردمی که از خواص معدنی آن مطلع هستند جهت شنا و تفریح از آن استفاده می کنند..در فاصله 5 متری این چشمه،چشمه آب سرد قابل شرب قرار دارد که آب آن در گوشه ضلع شمالی استخر،وارد آن میگردد که بخوبی سردی آب در این قسمت احساس می شود.

روایت های متناقص که از اهالی به صورت سینه به سینه نقل شده است .گواه اهمیت و قداست این منطقه را آشکار می کند . این روایت ها که گاها بصورت برخی از معجزات همراه است .به نوعی اهمیت این نقطه محروم را بیشتر مورد توجه علاقه مندان و معتقدین قرارداده است .

مدارک موجود نشاندهنده اهمیت و قدمت مذهبی این مکان در سالیان دور می باشد . چنانچه از توشته های حاشیه مشهود است . بزرگان مذهبی و طلاب در زمان های بسیار دور در بازگشت از زیارت حرم شریف امام رضا از منطقه ایوب گیفان هم بعنوان منطقه زیارتی ،رنج سفر تحمل کرده و بازدید می کرده اند . هر چند اهمیت آبادی منطقه همت مسئولان را می طلبد .ولی این مسئله ذره ای از علاقه مشتاقان را کم نکرده است


 اقلیم : آب و هوای کوهستانی و سرد  
زمین ­شناسی
از نظر زمین شناسی منطقه ایوب دارای ترکیبات معدنی گوگردی (سولفوردار)است که  بعد از فعل و انفعالات شیمیایی و آزادسازی انرژی گرمایی سبب گرم شدنآب عبوری از آن محدوده می شود. 
زمین شناسی این منطقه مربوط به دوران مزوزوئیک-دوره کرتاسه و سازند سر چشمه است.سن سازند آن مربوط به کرتاسه زیرین بوده و از نظر لیتولوژی شامل شیلهای خاکستری رنگی است که بعلت سستی و فرسایش عموما" دره ها را تشکیل داده است.شیل های این سازند در منطقه ایوب حاوی قلوه هایی از رس آهن دار با میان لایه ­های سیلت و آهک هستند.(منبع:نقشه زمین شناسی منطقه،شیت بجنورد،تهیه افشار حرب)

 
روستای گیفان در دامنه کوه می سی نو
سیمای ظاهری
آئین درمانگری، شفابخشی و تقدس آب گرم ایوب پیغمبر از آئین هایی است که همواره مورد توجه مردم منطقه قرار داشته و اعتقاد ویژه ای نسبت به آن دارند. این آب که برای گرما درمانی (ترموتراپی) و معالجه بیماری های پوستی بسیار مفید است با وجود استخری که برای این چشمه ساخته شده است، سالانه پذیرای جمع کثیری از علاقمندان است که به منظور استفاده از خاصیت های درمانی و شفابخشی آن به این مکان رجوع می کنند. دلیل تقدس این آب، وجود زیارتگاه ایوب پیغمبر در کنار چشمه است که فضایی معنوی به آن بخشیده است. شایان ذکر است که این زیارتگاه به روایتی قدمگاه حضرت ایوب از پیامبران الهی بوده و اکثر مردم بر این باورند که این مکان مقبره حضرت ایوب است. همچنین مردم معتقدند که این چشمه نیز از معجزات این پیامبر بوده است و توجیح آنها نسبت به این موضوع نیز بدین ترتیب است، حضرت ایوب که با یک بیماری شدید پوستی مواجه بوده و مدت طولانی از این بیماری رنج می برده است، از سوی خداوند این چشمه آب گرم بوجود آمده و حضرت ایوب با شستشو دادن بدن خویش در این آب شفا پیدا می کنند،که اعتقاد به شفا بخشی این آب همچنان در بین مردم وجود دارد. در حال حاضر دو استخر مجزا برای آقایان و خانم ها در ضلع غربی حوض ساخته شده است که آب گرم بوسیله لوله از آب چشمه موجود به استخرها ریخته شده و خارج میشود .
توپوگرافی
دهستان گیفان در بخش گرمخان شهرستان بجنورد قرار گرفته است.موقعیت اثر بر سطح دامنه های کم شیب شرقی ارتفاعات میسینو قرار گرفته که این ارتفاعات از جمله رشته کوههای کپه داغ در شمال خراسان است.بخش شرقی چشمه به مناطق جلگه ای در حاشیه رودخانه گیفان منتهی می شود.مناطق اطراف این رودخانه دره های باز میان کوهی است که استقرارهای روستایی و مزارع آنها در آن شکل گرفته است.بطور کلی موقعیت چشمه آب گرم ایوب از غرب به ارتفاعات کوهستانی و از شرق به مناطق هموار جلگه ای کنار رودخانه و از شمال و جنوب به دامنه های همجوار منتهی می شود..
Image result for ‫ایوب پیغمبر‬‎
 
فرهنگ عامه نسبت به اثر
آب سرچشمه زندگی و حیات است، آئین های شفا ارتباط نزدیکی با چشمه ها و دیگر منابع آب داشته اند که نمونه این ادعا را می توان در ساخت معابد و زیارتگاه های دوران باستان در کنار چشمه های آب معدنی و گرم جستجو کرد. در این راستا چشمه آب گرم ایوب نیز از این قاعده مستثنی نیست ودارای قدرت درمانگری و شفا بخشی می باشد. مردم منطقه و مناطق همجوار در طول سال به صورت خانوادگی و دسته جمعی به روستای ایوب محل چشمه آب گرم مسافرت می کنند که اغلب این سفرها در فصل تابستان انجام می پذیرد ومعمولاً به مدت یک شبانه روز در این مکان به تفریح و زیارت می پردازند. اکثر خانواده ها در مدت حضور در این مکان مقدس گوسفند قربانی می کنند و نذورات را به مقام والای حضرت ایوب پیشکش می نمایند. مسافران در این مدت با وجود استخر شنا در کنار این چشمه به شنا در آن می پردازند تا با شتشودادن بدن خویش در این آب در صورت وجود هرگونه امراض پوستی در واقع به این ترتیب به درمان آنها بپردازند. بعبارتی دیگر شفا یابند که عده ای به اعجاز این آب اعتراف کرده اند.سپس به زیارتگاه حضرت ایوب می روند تا ارادت خویش را نسبت به مقام والای آن حضرت ابراز دارند. زمان بازگشت، مسافران و زائران برای اقوام و فرزندان خویش که موفق به حضور در این مکان نشده اند مقداری از این آب مقدس می برند تا با این آب استحمام نمایند واز خصوصیات درمانی آن بدین ترتیب استفاده نمایند.
تاریخچه و وجه تسمیه اثرروستای ایوب طبق تحقیقات محلی قدمتی حدود 100 الی 150 سال دارد.نام قدیم این روستا حاجی عبدالوهاب بوده است که بنا به گفته اهالی اولین کسی بوده که در این منطقه ساکن شده است و کم کم جمعیت روستا بیشتر شده و اکنون نام روستا بدلیل مشرف بودن با مقبره ای که به زیارتگاه حضرت ایوب معروف می باشد،به نام روستای ایوب مشهور می باشد.


 
به روایتی حضرت ایوب در زمانی که از این منطقه عبور می کرده دچار یک بیماری پوستی می گردد و کرم های زیادی در بدن ایشان بوجود می آید که به امر خداوند و استحمام در این چشمه آب گرم،کرم ها از بدن ایشان خارج شده و معالجه می گردند.به گفته اهالی تا چند سال اخیر اثر این کرم ها بصورت فسیل شده بر روی تکه سنگ های زیادی در داخل چشمه و اطراف آن وجود داشته است که اکنون بدلیل علاقه مندی مسافران و زوار و به هنگام بازگشت و بردن یادگاری از این منطقه ،دیگر این آثار وجود ندارند.

آب گرم ایوب در ارتفاع 2850متری ازسطح دریا واقع شده ودر ردیف آبهای «کلروبیکربناته کلسیک» و منیزین گازدار گوگردی گرم است و سیلیس فراوان دارد. استحمام در چشمه های آن اثرات آرام بخش دارد و دردهای عصبی، رماتیسمی و عصبی مفصلی را تسکین می دهد . ، همچنین اشتهاآور و ملین و با اثر ضد تورمی موضعی بوده و برای درمان بیماریهای جلدی بسیار سودمند است .به  سبب وجود سدیم در ترکیب آن خاصیت ملین دارد و در صورت نوشیدن موجب ازدیاد ترشح معده می گردد و سرانجام به سبب وجود آهن در ترکیب آن در درمان کم خونی موثر است .از گل و لای چشمه‌ آبگرم و معدنی نیز برای درمان برخی بیماریها، مانند درد مفاصل، عرق النّسا (سیاتیک)، نقرس، کوفتگی ماهیچه‌ها یا بیماریهای پوستی زخمهای جرب و گری استفاده می نمایند . خواص درمانی آن عبارتند از درمان بیماریهای کلیه، دستگاه تغذیه ای و کبد، بافتها و مجاری ادراری. در واقع مصرف داخلی این نوع آبها باعث افزایش ادرار و دفع مواد گوناگون از راه دستگاه ادراری می شود . پایین بودن میزان املاح موجود در آب، باعث قدرت دفع بیشتر مواد زائد بدن می شود. از طرف دیگر جذب این آبها در دستگاه گوارش زیاد است و حرکات دودی روده ها را کم می کند. همچنین باعث تورم آرام بافت ها می شود و اثر داخلی آن موجب تعویض آب درون سلولی و درنتیجه دفع مواد سمی است. مصرف این آبها را به بیمارانی که از بیماریهای سنگهای مجاری ادرار، افزایش مواد ازته ، نقرس، دردمفاصل، حالات تشنجی، چاقی و تورم کبد، رنج می برند توصیه می کنند.  

ترکیبات شیمیایی  آبگرم ایوب پیغمبر گیفان بر حسب PPm

Ca

k

Na

Li

Co3

Hco3

So4

Cl

Ph

144

5

17

0.3

9

163

302

----

7.21

 

B

Si

As

Fe

Mg

0.433

47.5

1040

0.4

27

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد